Tölten en graffiti - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Jacq en Maris - WaarBenJij.nu Tölten en graffiti - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Jacq en Maris - WaarBenJij.nu

Tölten en graffiti

Door: MariskaMP

Blijf op de hoogte en volg Jacq en Maris

20 Februari 2015 | IJsland, Hveragerði

--- IJsland (IJslands: Ísland) is een eilandstaat ten noordwesten van het Europese vasteland. IJsland wordt omringd door de Atlantische Oceaan in het zuiden, de Straat van Denemarken (tussen IJsland en Groenland) in het westen en de Groenlandzee, een deel van deNoordelijke IJszee, in het noorden. Het noordoosten van het land ligt net onder de poolcirkel. Deze loopt precies over het kleine eiland Grímsey, dat tot IJsland behoort. IJsland had een bevolkingsaantal van 328.452 per 1 januari 2011 en een oppervlakte van 103.000 km². Daarmee is IJsland het dunstbevolkte land van Europa. De hoofdstad Reykjavik ligt aan de zuidwestkust op 64°08' noorderbreedte en is daarmee 's werelds meest noordelijke hoofdstad. IJsland zelf is het meest westelijk gelegen land van Europa.

Het eiland is geologisch zo'n 20 miljoen jaar geleden ontstaan door vulkanische activiteit in de Atlantische Oceaan; het bleef echter lange tijd onbewoond. Volgens de overlevering was de Noor Ingólfur Arnarson, die in 874 arriveerde, de eerste permanente bewoner van IJsland. Nadat het eiland vanaf 930 als het IJslands Gemenebest enkele eeuwen onafhankelijk was geweest, viel het in de eeuwen daarna onder bestuur van achtereenvolgens het Koninkrijk Noorwegen, de Unie van Kalmar, Denemarken-Noorwegen en Denemarken. In de 19e eeuw groeide het nationaal bewustzijn, maar pas sinds 17 juni 1944 is IJsland geheel onafhankelijk. Het huidige IJsland is een parlementaire republiek naar Scandinavisch model; in 2007 en 2008 leidde het land de index van de menselijke ontwikkeling.

Het merendeel van de IJslanders stamt af van Noorse en Ierse kolonisten en de cultuur van IJsland is sterk beïnvloed door de Noorse cultuur. Het IJslands behoort tot de Scandinavische talen, maar wijkt wel af van de talen van het Scandinavische vasteland. ---

Even een klein beetje achtergrond van IJsland zelf. Dag 2 in het daglicht zijn Jacq en ik het namelijk er roerend over eens, IJsland is een raar land. Leuk, maar raar. Als in vreemd. Jacq heeft er de beste omschrijving voor gevonden. Het is alsof ze van Belgie een eiland hebben gemaakt. Qua infrastructuur, qua wegennetwerk, qua onderhoud is het namelijk het allemaal net niet. Reykjavik zelf is een allegaartje van schattige huisjes maar vooral veel Sovjet Unie achtige grijze smoezelige gebouwen met al dan niet onderhouden kozijnen en deuren.

Het is natuurlijk winter en misschien oogt het in de zomer allemaal wat groener maar het gross van alles hier is grijs. Grijze huizen, grijze daken, grijze auto’s. Dakpannen zie je nauwelijks, in plaats daarvan zijn de daken van een soort golfplaat waar ze ook regelmatig de gevels van de gebouwen zelf mee bekleden. Een logica qua indeling van gebouwen hebben ze ook niet. Niet hier heb je de industrie, hier heb je de winkels, hier heb je de woonhuizen maar naast een grote bouwmarkt staat gewoon het Hilton met daarnaast een grote Bonus (Lidl achtige supermarkt) met daarnaast weer een paar huizen en daarnaast een kantoorgebouw.

Om al het grijs te breken of om te voorkomen dat je (zeker in de winter als alles ook nog eens wit is van de sneeuw) aan een touwtje gaat hangen, wie zal het zeggen, zijn sommige mensen ineens met kleuren gaan smijten. De gevels zijn dan ineens blauw, geel of rood en geven een gek maar op zich welkom contrast met al dat grijs. Sommige huisjes zien er schattig uit en zijn in goede staat maar daar aan vast staat bijvoorbeeld weer een bouwval waar de zwervers rond Amsterdam Centraal hun neus nog voor op zullen halen. Verder leeft de plaatselijke jeugd zich uit op iedere gemiddelde muur met alle kleuren die zich maar in een spuitbus kunnen bevinden. Wat moet je anders, tenslotte..

PAARDRIJDEN NATUURLIJK!! -shoot me now-

We zijn vandaag naar de ELD HESTAR horse farm geweest in het bekende Hveragerói. Dit ligt ongeveer 45 min rijden vanaf Reykjavik. Voor het eerst zagen we ook echt iets van het land. Zodra je Reykjavik zelf uit bent veranderd het landschap en komt echt de vulkanische grondslag van het eiland naar voren. Zwarte stenen, witte sneeuw, kleine geisers die wolken stoom uitbraken en naaldbomen die zich halsstarrig staande houden in de zwavelrijke grond.

De chauffeur die ons bij het om de hoek gelegen Metropolitan Hotel ophaalde was tevens de begeleider bij de excursie. Nadat de groep van een man of 15 in kleinere groepjes werd verdeeld kreeg je individueel een eigen paard aangewezen. Jacq vlinderde van geluk om mij heen terwijl ik mijn cap nog maar eens extra strak op mijn hoofd schroefde.
Het schattige Chinese meisje voor me mocht als 1 van de eersten. Zij stond gelukkig naar de teugel in haar hand te kijken alsof ze nog nooit zoiets had vastgehouden en probeerde zonder de teugel los te laten weg te rennen van haar paard (wat natuurlijk braaf volgde, aangezien zij hem nog vast hield). Score 1 voor Mariska, erger dan dat kan zelfs ik het niet doen.

-> Even als zijsprong, Chinezen zijn en blijven echt knettergek. Het is vandaag -2 maar door de harde wind is de gevoelstemperatuur -12. En het sneeuwt. Natuurlijk ga je dan paardrijden op een open lava vlakte met je regenlaarzen MET hak. Of je schattige roze uggs met strikjes. En proberen weg te lopen voor het paard wat je zelf vast hebt.. zucht. <-

Probleemloos met mijn schattige hengst met een naam wat klonk als Gardjür richting Jacq en haar Isabella gelopen. Geen probleem. Onze begeleider met een naam die klonk als Igli beledigen voordat je op het paard moet klimmen.. not so smart.

‘You’re quite tall
Really
Yes, you’re almost as tall as I am
True, but in Holland the men are a lot taller
Well, thank you very much for that'

Waarbij Jacq nog even kolen op het vuur gooide door te proesten dat het slimmer was geweest om zoiets te zeggen NAdat ik op het paard was geholpen… True that, hahaha

Goed, wel gelachen en ook het opstijgen was geen enkel probleem. We zijn met de paarden door de lavavelden gaan lopen (en nee zusje, geen bubbelende actieve lava, zelfs IJslandse paardjes veranderen daardoor in shish kebab), zijn de Ölfusa rivier overgestoken (serieus, op je paard door het water. Water wat overigens altijd 18 graden is omdat het rechtstreeks vanuit de vulkanische bron door het besneeuwde landschap stroomt. Lekker warm dus) en hebben vervolgens nog zo’n 2,5 uur door de natuur getölt (een soort draf wat alleen IJslandse paarden kunnen). Hierbij ook de grote berg kunnen aanschouwen waarvan de Ijslanders geloven dat de hierboven genoemde Noor Ingólfur Arnarson, de vinder van IJsland, eronder begraven ligt.

Om het nog iets gekker te maken behoorde ik bij het opsplitsen van de groep in snel en langzaam zowaar tot de eerste categorie.
My horsey was the most awesome horsey ever en iederen keer als ik dat tegen hem zei versnelde ie braaf zijn pas. Wat een held!
Jacq gelukkig, ik gelukkig, de paardjes gelukkig, wat wil je nog meer?!
Gloria Gaynor zong het ooit al eens. I will survive. And survive I did!

In de stal na de tocht ook nog even tijd voor een stuk Ijslandse koek en een kopje koffie die we zelf moesten pompen (for real) en terug naar het appartement. Wat er in de bus gebeurde hoef ik niet meer te vertellen..

Daar aangekomen genoten van een heerlijke ouderwetse ‘pan tosti’ lunch en ‘kleina’, wat de namimunnki van IJsland zijn (soort donut). Straks Reykjavik zelf nog wat verder verkennen en de laatste dingen regelen voor de excursie van morgen. WHALES HERE WE COME!!

Dikke kus vanuit Reykjavik,

Maris

• 20 Februari 2015 - 16:51

Jacqueline:

OMG... Ik zie er in ieder geval wel lief uit als ik slaap

• 20 Februari 2015 - 20:13

Sandra:

Wederom erg gelachen om jullie blog! Zo herkenbaar! go team celibatair! Xx

• 21 Februari 2015 - 00:12

Marijke:

Nou kneus, ik ben trots op je hoor!! Dat er ooit nog paarden in je leven zouden komen ;-)