Bæjarins beztu pylsur en The Phallological Museum - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Jacq en Maris - WaarBenJij.nu Bæjarins beztu pylsur en The Phallological Museum - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Jacq en Maris - WaarBenJij.nu

Bæjarins beztu pylsur en The Phallological Museum

Door: MariskaMP

Blijf op de hoogte en volg Jacq en Maris

24 Februari 2015 | IJsland, Reykjavik

Gisteravond een heerlijke avond foute Nederlandse muziek gedraaid om de buren gelukkig te maken (met dank aan 100% NL en mijn awesome ChromeBook). Er was ook nog iets met een fles rum oid maar dat is allemaal niet zo helder meer.. ‘why is the rum gone’?
Het maakte niet uit want vandaag was dankzij het verplaatsen van de tweede whale watching excursie ineens een vrije dag! Uitslapen, woohoo! Het fenomeen wat we ons onderbewuste noemen heeft ons gered gisteravond in bed toen ik ineens bedacht dat we helemaal niet konden uitslapen omdat onze t-t-toyota ‘s ochtends vroeg terug gebracht moest worden naar zijn stal. Crap..

Vanmorgen was het dus alsnog vroeg uit de veren. Er was een storm voorspeld voor vannacht en vandaag en dus konden we vanmorgen eerst de toet uit de sneeuw graven. Windkracht 10, 20 cm sneeuw en een gevoelstemperatuur van -14 maakt een interessante combinatie kunnen we jullie nu vertellen. Hertz zit een kleine tien minuten rijden vanaf ons appartementje en we waren erg benieuwd of we gedwongen de benenwagen dienden te nemen vanuit daar of dat we werden ‘thuisgebracht’. Gelukkig was het laatste het geval, wat een service!

In het busje terug even gezellig zitten kletsen met de jongen die ons terugbracht. Ook hij moest helaas hartelijk lachen om ons briljante eenden avontuur. Beetje jammer..

Hem hebben we meteen wat tips losgepeuterd m.b.t. leuke restaurants en kroegen in de buurt, donderdag as is er TENSLOTTE 1 JARIG HOERA HOERA en die eerste rimpels gaan, ook in Reykjavik, gewoon gevierd worden!

Hierna even op ons gemak kunnen ontbijten dit keer en lekker liggen loungen op onze awesome ‘oh kijk nou het is een slaapbank’ lounge bank. Omdat we toch wel iets wilden ondernemen vandaag hebben we hierna de tig lagen kleding weer aangetrokken (thermo broek, thermo shirt, ski broek, pully, sjaal, ski jas, muts en handschoenen, ook in die volgorde) en zijn we richting het centrum van Reykjavik vertrokken. Of eigenlijk zijn we richting het centrum van Reykjavik geglibberd. De wind giert je om je oren, overal liggen hoopjes stuifsneeuw, de straten zijn spiegelglad van de platgelopen sneeuw (strooien kennen ze hier niet, iedereen loopt op winterbanden) en de weg naar het centrum is ook nog heuvelopwaarts. Ook best een leuke uitdaging.

Toen we afgelopen vrijdag terugkwamen van de horsey excursie reden we met de bus langs een gebouw wat ik toch even nader wilde onderzoeken. Op de gevel stond namelijk heel groot; ‘The Phallological Museum’. Mijn eerste ingeving daarbij was zelfs voor mij toch ook wel wat absurd en werd afgedaan met een ‘nee yoh, dat kan echt niet’ maar na wat onderzoek (lang leve Wikipedia) kreeg ik toch gelijk.

IJSLAND HEEFT EEN PENIS MUSEUM!!!! HAHAHAHAHA

“Het IJslands Fallologisch Museum (IJslands: Hið Íslenzka Reðasafn), in Reykjavik, IJsland, stelt 's werelds grootste verzameling penissen ten toon.[1] De collectie bestaat uit 280 specimens van 93 diersoorten, waaronder 55 penissen van walvissen, 36 van zeehonden en 118 van landzoogdieren.[2] Het museum verwierf zijn eerste menselijke penis in juli 2011, één van de vier toegezegd door donoren. Het museum zet haar zoektocht naar "een jongere, grotere en betere" voort.[3]
Het museum is opgericht in 1997 door Sigurður Hjartarson, een gepensioneerd leraar. Het wordt beheerd door zijn zoon Hjörtur Gísli Sigurðsson.[4] Sigurðurs interesse in penissen begon tijdens zijn jeugd toen hij een zweep gemaakt van een stierenpenis ontving.
Zijn verzameling loopt uiteen van een 170 cm lange doorsnede van een penis van een blauwe vinvis (a real Moby Dick, hahahahaha, sorry) tot het penisbot van een hamster, dat 2 mm lang is en slechts bekeken kan worden met een vergrootglas.[2] Het museum beweert dat zijn collectie ook de penissen van elfen en trollen omvat, maar dat ze, zoals de IJslandse volksverhalen vertellen, onzichtbaar zijn.[5] (je staat dan oprecht naar een lege glazen pot met alleen sterk water erin te staren... juistem) De collectie omvat ook falluskunst en -voorwerpen, zoals lampenkappen gemaakt van het scrotum van stieren.

Het museum is een populaire toeristenattractie geworden, met duizenden bezoekers per jaar,[3] voornamelijk vrouwen.”

Zo ook deze 2 vrouwen. Sorry maar er is maar 1 penis museum in de hele wereld en na vanmiddag kunnen wij met gepaste trots zeggen dat we er zijn geweest! Ik zal er niet teveel over uit wijden omdat ik een netjes opgevoed meisje ben en dit blog leesbaar moet blijven voor ook de kleinsten onder ons maar het was een aparte ervaring. Laten we het zo zeggen, Jacqueline heeft vanmiddag veel bijgeleerd en Mariska heeft vooral gelachen. Na een klein uur waren we echter in een totale penis overload beland en hebben we het voor gezien gehouden. Wie heeft ook ooit verzonnen dat een penis interessant genoeg is om een museum voor op te richten? Zou het klassiek compensatie gedrag zijn geweest van onze vriend Sigurður? De sculpturen van het IJslandse handbalteam staan er ook en daarvan kunnen wij alleen maar zeggen; we zijn blij dat we in Nederland wonen..

Na deze ervaring denk je natuurlijk maar 1 ding.

Hotdogs eten!

En dan niet zomaar een hotdog maar een hotdog van 1 van de bekendste hotdog stands in IJsland. Bæjarins beztu pylsur oftewel vrij vertaald ‘The best Hot Dogs in Town’

De IJslanders noemen het ook wel ‘The Icelandic National Food’ en het schattige houten standje op de hoek van de straat kan o.a. John F. Kennedy, Bill Clinton, Princes Diana en ook onze Charlie Sheen (no ‘bun’ intended) tot zijn beroemde klantenkring rekenen. Wij snappen wel waarom, ze zijn erg lekker!

Na deze lunch nog wat souveniertjes weten te scoren en wat boodschappen gedaan. Vanavond home made lasagna uit de oven en een rustige avond in het verschiet. Ijsland is niet vergaan, wij leven nog, we zitten de storm uit en dan op naar de whale watching excursie vanuit Reykjavik Harbour zelf morgen! Eerlijk gezegd zouden we het wel erg leuk vinden om dit keer iets meer te zien dan een eend. Helpen jullie ons duimen?

Dikke kus vanuit Reykjavik,

Maris