The Blue Lagoon en the oldest bar in town - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van Jacq en Maris - WaarBenJij.nu The Blue Lagoon en the oldest bar in town - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van Jacq en Maris - WaarBenJij.nu

The Blue Lagoon en the oldest bar in town

Door: MariskaMP

Blijf op de hoogte en volg Jacq en Maris

27 Februari 2015 | IJsland, Grindavík

Na de fantastische dag van gister iets te kort maar heerlijk geslapen en vanmorgen weer vroeg uit de veren voor de volgende trip. The Blue Lagoon! Braaf op tijd wederom richting het Metropolitan Hotel gegaan voor de pick up. En toen stonden we daar. Te wachten, te wachten en nog een beetje meer te wachten. Tour operator van der Zee heeft uiteindelijk haar communicatie talenten weer in de strijd gegooid en Gray Line gebeld. Oops sorry, vergeten. Ja jullie hadden ook niet voor vandaag geboekt. Nee schat voor woensdag maar toen verging het eiland weet je nog? Door de commotie vervolgens ook de daadwerkelijke bus richting de lagoon gemist.

Zucht.

Logistiek technisch gezien kunnen ze hier nog heel wat leren die IJslanders, je boekt online, krijgt een voucher die je kan printen of kan laten zien. Om het vervolgens omslachtig te maken moet je dan met die voucher in je hand alsnog het gebouw van de tour operator in, daar 100 jaar in de rij gaan staan, dan krijg je een ‘officieel kaartje’ wat oprecht gewoon een bonnetje is en daarmee kan je dan de bus weer in. Errug logisch allemaal. We waren gelukkig niet de enige 2 gedupeerden die de bus niet meer in kwamen. Gray Line wierp 1 blik op het fameuze ‘van-der-Zee-stoom-uit-de-oren-hoofd’ en bedacht toen dat het een goed idee zou zijn om ons apart met een busje alsnog per direct naar de Lagoon te brengen. Really very smart!

Zo snel mogelijk in het busje richting Kevlavik dus (waar ook het vliegveld zich bevindt), ongeveer een uurtje rijden vanuit het centrum van Reykjavik. Helaas is het Jacq dit ritje gelukt een foto te maken van een jawel, slapende Mariska. Damn it! You let your guard down once..

Aangekomen bij de Blue Lagoon hoefden we gelukkig dit keer niet lang in de rij te gaan staan omdat we de kaartjes al bij ons hadden. Je komt na de ingang in een semi standaard sauna-achtige omgeving met omkleed ruimtes en lockers. Logistiek wederom dramatisch geregeld, de mensen die naar binnen gaan moeten door dezelfde gang als de mensen die de lagoon verlaten en voordat je het restaurant in mag ben je verplicht je weer geheel om te kleden, ook al je van plan bent daarna weer het water in te gaan. Buiten deze randzaken hebben we ons braaf aan de voorschriften gehouden. Douchen zonder badkleding, wassen met voorgeschreven zeep, haar insmeren met voorgeschreven conditioner, dan je bikini aan en de lagune in.

Op het moment dat we gezamenlijk de houten steiger opstapten liet de zon zich ook nog even zien wat het uitzicht weer fenomenaal maakte. Een meer van melkachtig blauw water, stoom (beetje Gorilla's in the Mist was het wel), zwarte lavastenen met sneeuw en de bergtoppen die glinsterden in de verte. WAUW! Even op de tanden bijten bij het uitdoen van de badjas (gevoelstemperatuur buiten -12 graden) en toen snel het warme water in. Hemels..

De Blue Lagoon ligt in een lava veld bij Grindavik, op het schiereiland Reykjanes. Reykjanes is het zuidwestelijke deel van IJsland. De Lagoon is een ongelofelijk mooi gebied dat zich in het hart van een lava veld bevindt. Het is ontstaan uit geothermisch verwarmd zeewater. De lagune is voor toeristen vooral bekend als een luxueuze, geothermisch verwarmde spa, die zich heel handig vlakbij het vliegveld van IJsland bevindt. Het water in de spa is afkomstig uit diepe gaten, die zich op wel 2000 m diepte bevinden. Dit heilzame, warme bronwater wordt gebruikt om de spa te vullen. Het hete water wordt eveneens gebruikt om de nabijgelegen, milieuvriendelijke krachtcentrale van warmte-energie te voorzien. Deze plek heeft misschien wel bijna het meest bijzondere water op Aarde. De kleur van het water is melkachtig blauw en lijkt lichtgevend.

Deze neonachtige kleur ontstaat door de hoge temperatuur, waardoor mineralen en sulfer in het water opgewarmd worden. Zwemmend in de lagune voel je goed hoe de temperatuur van het water op elke plek anders is. Af en toe kwam er een stroompje voorbij waarna je even moest checken of je huid er überhaupt nog zat. Een groter contrast met het water van gister is bijna niet mogelijk. Onder je voeten voel je feitelijk de rotsachtige ondergrond van de vulkaan en de sulfer die daar in klei achtige vorm neerslaat. Koppie in de zon, koude wind op de wangen en je hele lijf lekker warm. Ik kan weinig dingen verzinnen die prettiger zijn dan in een jacuzzi zitten in de winter, et voila, enter the Blue Lagoon. Gelukkig viel het met de rotte eieren lucht ook 100% mee!

Bij binnenkomst snel wat foto’s gemaakt en daarna genieten geblazen! Sulfer klei maskertje, speciaal algen maskertje, bar in het water, broodje hier, smoothie in de hand en genieten maar! We hebben ons eigenlijk vandaag de hele dag heerlijk laten pamperen. Wat een feest. Ik heb er helaas geen foto van omdat een camera nou niet echt praktisch is in een lagoon (al heb ik echt zelden zoveel mensen gezien met telefoons in plastic tasjes, go pro’s en selfiesticks, er was zelfs een Chinees meisje met een Venetiaans masker op die zichzelf al wandelend door het water non stop liep te filmen -koekoek-) maar ik zweer het, Jacq lag in het water te slapen. In een ondiep deel, hand onder haar kin en Zzzz. Hoe briljant is dat!

Na een uurtje of 6 badderen hebben we de lagoon als 2 rozijntjes weer verlaten. Zware benen van het ontspannen, dat wel ;). In Reykjavik teruggekomen een fantastische burger gegeten bij Prikid, the oldest bar in town. Tripadvisor heeft ons niet in de steek gelaten, dit is hoe en burger zou moeten zijn!

In het huisje gaat het pamperen nog heel even door (we zitten nu beide met een bos stro op ons hoofd dankzij de sulfer, zonnebloemolie to the rescue) en dan lekker slapen. Morgen staan de laatste 2 excursies van deze vakantie op de planning, overdag gletsjer klimmen en ‘s avonds nog eenmaal de Aurora boot tour. De voorspellingen zijn gunstig tot nu toe, wie weet heeft al dat duimen toch nog zin gehad!

Dikke kus vanuit Reykjavik,

Maris

• 27 Februari 2015 - 22:46

Marijke:

Nou Maris, dit is een van de weinige dagen die ik wil van je wil overnemen, voor de rest vind ik het prima om te lezen, maar niet om te doen, mij te koud!! Jacq. alsnog gefeliciteerd!!!

• 27 Februari 2015 - 23:43

Jacqueline:

Maris schrijft lekker verder dan kan iedereen hoog, droog en lekker warm thuis blijven meegenieten ;-)
    Dankjewel voor de felicitaties! Wij gaan nu slapen dan kunnen we morgenochtend fris en fruitig aan een gletsjer hangen :-D

X Jacq